Napędzamy Polską Przyszłość – elektromobilność w Polsce

Innovations

Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur – Państwowy Instytut Badawczy oraz Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych zaprezentowały wyniki raportu przygotowanego we współpracy z Cambrigde Econometrics. Specjalną konferencję otworzyła minister technologii i przedsiębiorczości, Jadwiga Emilewicz.

“Plan rozwoju elektromobilności w Polsce” oraz “Krajowe ramy polityki i rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych” to dwa kluczowe dokumenty, które wraz z uchwaloną w styczniu 2018 roku ustawą o elektromobilności mają zadecydować o sprawnej elektryfikacji polskiego transportu. Będzie to prawdziwa rewolucja dla transportu kołowego, wiążąca się z całym szeregiem poważnych wyzwań, lecz w ostatecznym rozrachunku przynosząca wiele korzyści. Minister technologii i przedsiębiorczości Jadwiga Emilewicz zwróciła uwagę, otwierając Europejski Tydzień Przemysłu, że od tej zmiany nie ma już odwrotu, a Polska staje się powoli jednym z jej liderów.

Staramy się uchylić kolejne drzwi ku temu, aby rzeczywiście Polska w tym globalnym trendzie się odnalazła. (…) Dwa lata temu Polska nadała ton jednej z debat, które dzisiaj toczą się na forum europejskim: właśnie tej przemianie w stronę elektromobilności. Nie jest przypadkiem, że to właśnie polski minister razem z niemieckim i francuskim dyskutowali o tym, jak sprawić, by przemysł bateryjny był jednocześnie tym, który będzie rozwijany w Polsce. (…) Dziś jesteśmy w Polsce i w Europie w sytuacji, kiedy nie odpowiadamy na pytanie “czy?”, ale zastanawiamy się “jak?”.

Jadwiga Emilewicz, minister technologii i przedsiębiorczości, EU Industry Day.

Jadwiga Emilewicz, minister technologii i przedsiębiorczości, EU Industry Day.

Opublikowany przez Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur – Państwowy Instytut Badawczy Poniedziałek, 19 lutego 2018

Dr Bogusław Bławat, EU Industry Day

Dr Bogusław Bławat, EU Industry Day.

Opublikowany przez Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur – Państwowy Instytut Badawczy Poniedziałek, 19 lutego 2018

W raporcie “Napędzamy Polską Przyszłość” przedstawiono główne zalety wprowadzenia elektromobilności, do których zalicza się m.in. poprawa jakości powietrza dzięki redukcji emisji dwutlenku węgla, zmniejszenie poziomu hałasu, a także wzrost gospodarczy, bezpieczeństwo energetyczne i nowe miejsca pracy. Szacuje się, że do 2030 roku mogłoby to być 50,8 tysięcy stanowisk, a do 2050 roku – nawet 81 tysięcy (w tym 56 tysięcy w usługach). Należy przy tym jednak pamiętać, że wiele miejsc pracy związanych z tradycyjnie rozumianym przemysłem samochodowym zniknie. Mimo to polska gospodarka ma wzrosnąć o 0,3% do 2030 roku i 1,1% do 2050 roku.

Wprowadzenie elektromobilności pozwoliłoby także ograniczyć wydatki związane z importem ropy naftowej, której 95% jest w Polsce obecnie importowane (przede wszystkim z Federacji Rosyjskiej). Według raportu już w 2030 roku elektryfikacja transportu kołowego mogłaby ograniczyć zużycie ropy i paliw płynnych o połowę, a do 2050 roku – nawet o 90% w porównaniu do dziś. Równie optymistycznie prezentuje się perspektywa poprawy jakości powietrza. Dzięki elektrycznym autom i autobusom za trzydzieści lat zarówno emisje pyłów PM103, jak i NOx4 spadną o około 90%. Również zamiana napędu z silnika spalinowego na silnik elektryczny będzie korzystna dla ochrony klimatu.

Jednym z największych wyzwań stawianych przez elektromobilność będzie jednak przygotowanie infrastruktury, która pozwoli na sprawne ładowanie nowych aut. W tej chwili w Polsce działa jedynie około 300 publicznych punktów – według specjalistów z Cambrigde Econometrics do pełnego wykorzystania rozwoju rynku niezbędnych ich będzie około 127 tysięcy do 2020 roku, ale już około 1 miliona do 2025 roku. Będzie to poważny sprawdzian dla polskiego sektora energetycznego, a do jego zaliczenia niezbędne będzie wprowadzenie technologii typu smart grid i smart metering. Wymagane będą również rozwiązania, które pozwolą na ładowanie elektrycznych pojazdów np. w blokach miejskich.

Dlatego też pierwszym zwiastunem elektrycznych zmian, które odczujemy na co dzień, będzie transport publiczny. Polska branża producentów autobusów stanowi jedną z najsilniejszych gałęzi przemysłowych zainteresowanych elektryfikacją. Zgodnie z wynikami raportu w 2050 roku 98% autobusów może być zasilane energią elektryczną czerpaną z baterii. W związku z tym polski przemysł autobusów elektrycznych ma duże szanse, by stać się naszą specjalnością na skalę co najmniej europejską.

Ufff… Konferencja i prezentacja raportu "Napędzamy Polską Przyszłość" już za nami ! Były ważne osobistości (m.in….

Opublikowany przez Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych FPPE Poniedziałek, 19 lutego 2018

Skip to content