Cła na motoryzację mogą spowodować spadek PKB Polski o 0,12-0,15 proc. i spadek eksportu w kluczowych sektorach

Opublikowano: 28/03/2025

Ogłoszone przez Donalda Trumpa 25 procentowe cła na wszystkie importowane samochody wejdą w życie 3 kwietnia, a na części samochodowe nie później niż 3 maja 2025 r. Według szacunków PIE, amerykańskie cła wpłyną negatywnie na Polskę, m.in. poprzez europejskie i północnoamerykańskie łańcuchy dostaw powodując spadek PKB o 0,12-0,15 proc.

Celem decyzji Donalda Trumpa jest zachęcenie firm motoryzacyjnych do lokowania produkcji w USA, co  może jednak znacząco podnieść ceny dla amerykańskich konsumentów i zakłócić globalne łańcuchy dostaw, szczególnie w Ameryce Północnej.

Niemal połowa pojazdów sprzedawanych w USA jest importowana, a cła obejmą zarówno gotowe samochody, jak i części. Wpłynie to zarówno na marki zagraniczne, jak i  amerykańskie, które swoją produkcję mają ulokowaną w Kanadzie lub Meksyku.

„Według analizy przeprowadzonej przez PIE na bazie modelu równowagi ogólnej uwzględniającego złożoność globalnych łańcuchów dostaw oraz międzynarodową wymianę handlową, amerykańskie cła wpłyną negatywnie na Polskę, m.in. poprzez europejskie i północnoamerykańskie łańcuchy dostaw. Uwzględniając cła wprowadzone  na stal i aluminium i dodatkowe 20 procentowe cło na towary z Chin, nowe 25-procentowe cło motoryzacyjne spowoduje spadek polskiego PKB o 0,12 proc. Z kolei w przypadku dodatkowych ceł odwetowych nałożonych na motoryzację ze Stanów Zjednoczonych przez cały świat, wpływ na polskie PKB sięgnie 0,15 proc. W obu scenariuszach najbardziej narażone pozostają sektory motoryzacyjny, transportowy oraz górnictwo i wydobywanie. Polski Instytut Ekonomiczny przewiduje w tych obszarach znaczący spadek eksportu, przekraczający 1,5 proc.” – ocenia Aleksandra Sojka, starsza analityczka zespołu gospodarki światowej PIE.

Eksport w sektorze motoryzacyjnym stanowił 4,9 proc. polskiego eksportu do USA w 2024 r. Podobnie polska wartość dodana trafiająca do sektora motoryzacyjnego stanowiła 5 proc. całej polskiej wartości dodanej finalnie trafiającej na rynek USA i 4 proc. całej polskiej wartości dodanej eksportowanej z sektora motoryzacyjnego. To oznacza stosunkowo nieznaczne pośrednie efekty ceł USA w sektorze motoryzacyjnym z perspektywy całej gospodarki Polski.

***

Polski Instytut Ekonomiczny to publiczny think tank ekonomiczny z historią sięgającą 1928 roku. Jego obszary badawcze to przede wszystkim makroekonomia, energetyka i klimat, gospodarka światowa, foresight gospodarczy, gospodarka cyfrowa, zrównoważony rozwój i ekonomia behawioralna. Instytut przygotowuje raporty, analizy i rekomendacje dotyczące kluczowych obszarów gospodarki oraz życia społecznego w Polsce, z uwzględnieniem sytuacji międzynarodowej.

Kontakt dla mediów:
Ewa Balicka-Sawiak
Rzecznik Prasowy
T: +48 727 427 918
E: ewa.balicka@pie.net.pl