Polska wyprzedziła Chiny i jest już czwartym odbiorcą niemieckiego eksportu

Opublikowano: 12/02/2025

Średnie tempo wzrostu eksportu z Niemiec do Polski w latach 2019-2024 wyniosło 7,8 proc. Polska zajęła w 2024 r. (w okresie styczeń-listopad) po raz pierwszy 4. miejsce wśród partnerów niemieckiego eksportu, wyprzedzając Chiny jako rynek docelowy dla niemieckiego eksportu. Obecnie udział Polski w niemieckim eksporcie wynosi 6 proc. Trzema najważniejszymi partnerami naszych zachodnich sąsiadów są Stany Zjednoczone, Francja i Holandia. Jeszcze w 2019 r. Polska zajmowała siódmą pozycję, za Chinami, Wielką Brytanią i Włochami.

W kontekście awansu Polski wśród niemieckich partnerów eksportowych występują obecnie dwa trendy. Z jednej strony następuje systematyczny wzrost eksportu do Polski wraz z jej rozwojem gospodarczym – od 2019 r. o 1 punkt proc. wzrósł udział Polski w niemieckim eksporcie do wartości 87 mld EUR w okresie styczeń-listopad 2024 r. Jednocześnie eksport do Chin spadł o 8,5 i 7 proc. odpowiednio w 2023 i 2024 r. Tym samym udział Chin w niemieckim eksporcie spadł z niemal 8 proc. w 2020 r. do 5,8 proc. w 2024 r.

Spośród dwudziestu głównych rynków zbytu dla Niemiec, Polska w ostatnich latach rosła najszybciej. W ostatnich 6 latach eksport do Polski rósł średnio o 7,8 proc., dzięki czemu w 2024 r. osiągnęliśmy pozycję 4. odbiorcy niemieckiego eksportu. Wśród 20 gospodarek
importujących niemieckie produkty niemal równo z Polską rosło jedynie znaczenie USA (7,3 proc.). Rosnąca pozycja Polski wynika nie tylko ze wzrostu wartości dostaw do Polski, lecz także ze spadku całego eksportu Niemiec. Łączny niemiecki eksport spada drugi rok z rzędu – o 0,5 proc. w 2023 r. i 1,5 proc. w 2024 r. Chociaż w porównaniu do 2019 r. wartość niemieckiego eksportu jest większa o 17 proc., w ujęciu realnym stosunek eksportu do PKB nieznacznie spadł”. – komentuje Marek Wąsiński, kierownik zespołu gospodarki światowej.

Polska jest nie tylko docelowym rynkiem zbytu niemieckich produktów. Eksport Niemiec do Polski to także element łańcuchów dostaw, w ramach których część niemieckiej wartości dodanej wyeksportowanej do Polski jest eksportowana dalej do innych państw, a także do samych Niemiec. Wg. danych TiVA ok. 5 proc. wartości polskiego eksportu stanowiła niemiecka wartość dodana. Stanowi to ok. 1/3 niemieckiego eksportu do Polski.

***

 

Polski Instytut Ekonomiczny to publiczny think tank ekonomiczny z historią sięgającą 1928 roku. Jego obszary badawcze to przede wszystkim makroekonomia, energetyka i klimat, gospodarka światowa, foresight gospodarczy, gospodarka cyfrowa, zrównoważony rozwój i ekonomia behawioralna. Instytut przygotowuje raporty, analizy i rekomendacje dotyczące kluczowych obszarów gospodarki oraz życia społecznego w Polsce, z uwzględnieniem sytuacji międzynarodowej.

 

Kontakt dla mediów:

Ewa Balicka-Sawiak

Rzecznik Prasowy

T: +48 727 427 918

E: ewa.balicka@pie.net.pl

For privacy reasons X needs your permission to be loaded.