Kobiety założyły w 2024 r. ponad 103 tys. jednoosobowych firm
Opublikowano: 07/03/2025
W 2024 r. działalność gospodarczą w Polsce rozpoczęło 103,6 tys. firm zarejestrowanych przez kobiety, co stanowiło 38 proc. wszystkich nowo powstałych JDG. Ponad połowa założonych przez kobiety działalności gospodarczych obejmowała cztery branże: handlu (18 proc.), działalności profesjonalnej, naukowej i technicznej (15 proc.), pozostałej działalności usługowej (15 proc.), a także opieki zdrowotnej (13 proc.). Wśród najbardziej sfeminizowanych sektorów dominują usługi, w których firmy założone przez kobiety stanowią aż 80 proc.
Najbardziej sfeminizowaną branżą wśród jednoosobowych działalności gospodarczych jest działalność usługowa – w 2024 r. aż 80 proc. usługowych JDG zostało zarejestrowanych przez kobiety. Wysoki udział kobiet odnotowano też w działalnościach związanych z opieką zdrowotną (72 proc.) oraz z edukacją (60 proc.). Najmniejszy udział firm zakładanych przez kobiety odnotowano natomiast w branży budowlanej (8 proc.), administracji publicznej i obronie (9 proc.) oraz w transporcie i gospodarce magazynowej (15 proc.).
Wśród JDG zakładanych przez kobiety dominują cztery sektory:
1. sektor handlu (wśród 18,2 tys. handlowych działalności gospodarczych założonych przez kobiety co czwarta zajmuje się sprzedażą detaliczną prowadzoną przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet).
2. działalność profesjonalna, naukowa i techniczna (15,5 tys. firm, z których najwięcej – 18 proc. zajmuje się pozostałym doradztwem w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania).
3. pozostała działalność usługowa (15,3 tys. firm, z czego aż 82 proc. to usługi fryzjerskie i kosmetyczne)
4. opieka zdrowotna (13,3 tys. firm, wśród których 29 proc. wpisywało się swoim profilem w pozostałą działalność w zakresie opieki zdrowotnej).
Udział kobiet i mężczyzn wśród JDG zarejestrowanych w 2024 r. wg branż (w proc.)

Źródło: opracowanie własne PIE na podstawie danych CEIDG.
***
Polski Instytut Ekonomiczny to publiczny think tank ekonomiczny z historią sięgającą 1928 roku. Jego obszary badawcze to przede wszystkim makroekonomia, energetyka i klimat, gospodarka światowa, foresight gospodarczy, gospodarka cyfrowa, zrównoważony rozwój i ekonomia behawioralna. Instytut przygotowuje raporty, analizy i rekomendacje dotyczące kluczowych obszarów gospodarki oraz życia społecznego w Polsce, z uwzględnieniem sytuacji międzynarodowej.
Kontakt dla mediów:
Ewa Balicka-Sawiak
Rzecznik Prasowy
T: +48 727 427 918