Poprawa wyników sprzedaży
26/11/2024
Sprzedaż detaliczna wzrosła w październiku. Gospodarstwa domowe ograniczają konsumpcję na rzecz odbudowy oszczędności choć popyt powoli odbudowuje się.
Sprzedaż detaliczna wzrosła w październiku o 1,3% r/r. To odbicie sprzedaży bowiem miesiąc wcześniej spadek sięgał 3,0%. Dane pozbawione wahań sezonowych wskazują na silny wzrost o 5,6% m/m. Obecnie popyt na usługi jest nieco silniejszy niż na towary.
Konsumenci dalej ograniczają zakup dóbr trwałych. Na wyniki negatywnie działał również wysoki punkt odniesienia sprzedaży paliw z przed roku – w października 2023 odnotowano ponad 10% wzrost m/m w tej kategorii. Obecnie sprzedaż paliw była o 9,1 % r/r niższa, pomimo niewielkiego wzrostu względem września. Dodatkowo sprzedaż mebli oraz sprzętu RTV i AGD spadła o 3,6% r/r. Wyższa niż przed rokiem było natomiast sprzedaż samochodów (+24,1%), podobnie farmaceutyków i kosmetyków (+9,6%).
Gospodarstwa domowe konsekwentnie ograniczają konsumpcję i kładą nacisk na odbudowę oszczędności. Doświadczenia okresu wysokiej inflacji skłaniają konsumentów do większej ostrożności w wydatkach. Te odczucia przesłaniają efekty wzrostu realnych wynagrodzeń w ciągu roku. Badania koniunktury konsumenckiej wskazują na istotny wzrost odsetka osób oceniających obecny czas jako sprzyjający oszczędzaniu – w ciągu dwóch lat podniósł się on z 17% do 30%. Jednocześnie odsetek osób wskazujących, że obecny czas nie jest dobry na duże zakupy oscyluje wokół 30%, podczas gdy przed pandemią wartości były zbliżone do 15%. Warto odnotować jednak spadki takich ocen, co pozwala na pewien optymizm odnośnie zakupów dóbr trwałych w 2025 roku.
***
Polski Instytut Ekonomiczny to publiczny think tank ekonomiczny z historią sięgającą 1928 roku. Jego obszary badawcze to przede wszystkim makroekonomia, energetyka i klimat, handel zagraniczny, foresight gospodarczy, gospodarka cyfrowa i ekonomia behawioralna. Instytut przygotowuje raporty, analizy i rekomendacje dotyczące kluczowych obszarów gospodarki oraz życia społecznego w Polsce.
Kontakt dla mediów:
Sebastian Sajnóg
Analityk – zespół makroekonomii
Email: sebastian.sajnog@pie.net.pl
Twitter: @BastianSajnog
Telefon. 501 837 748