Silna konsumpcja i słabe budownictwo
22/08/2024
Wyniki handlu systematycznie poprawiają się. To w dużej mierze efekt wzrostu realnych wynagrodzeń. Wyniki budownictwa pozostają słabe, a na poprawę zapewne poczekamy do przyszłego roku.
Sprzedaż detaliczna wzrosła w lipcu o 4,4% r/r, głownie za sprawą wysokich obrotów w motoryzacji (+30,1%). Konsumenci wciąż wstrzymują się z zakupami pozostałych dóbr trwałych – sprzedaż odzieży oraz sprzętu RTV i AGD spadła kolejno o 10,4 i 3,4% r/r. Mimo to, sprzedaż od kilku miesięcy utrzymuje się na poziomie wyraźnie wyższym niż przed rokiem.
Odbicie konsumpcji wspiera dynamiczny wzrost wynagrodzeń. W II kwartale pensje w gospodarce narodowej wzrosły o blisko 15%. Dzięki temu konsumenci coraz lepiej oceniają swoją sytuację finansową i są bardziej skłonni do wydawania pieniędzy. Badania GUS wskazują, że obecna ocena domowych budżetów jest najlepsza od trzech lat. Wyniki systematycznie poprawiają się od połowy 2023 roku.
Wzrost sprzedaży umiarkowany w odniesieniu do podwyżek płac. To efekt odbudowy oszczędności oraz większego odsetka wydatków przeznaczanego na konsumpcję usług. Konsumpcja pozostanie na solidnym poziomie w II połowie roku i będzie istotnym czynnikiem wzrostu PKB.
Wyniki budownictwa w lipcu były wyraźnie słabsze na tle sytuacji w handlu. Produkcja budowlano-montażowa spadła o 1,4% r/r, a największe osłabienie widoczne jest w budowie budynków, gdzie spadek wyniósł 8,3% r/r. W najbliższych miesiącach spodziewamy się niewielkich zmian, co wynika z długiego cyklu budowlanego. W lipcu oddano do użytkowania 18,6 tys. mieszkań, podczas gdy budowę nowych rozpoczęto w liczbie 19,9 tys., przy średniej sześcioletniej wynoszącej 18 tys.
Dodatkowym obciążeniem dla sektora budowlanego jest przestój w inwestycjach współfinansowanych przez UE. Wyraźne odbicie w budownictwie przypadnie w przyszłym roku, głównie dzięki realizacji projektów finansowanych z Krajowego Planu Odbudowy oraz Funduszy Spójności.
***
Polski Instytut Ekonomiczny to publiczny think tank ekonomiczny z historią sięgającą 1928 roku. Jego obszary badawcze to przede wszystkim makroekonomia, energetyka i klimat, handel zagraniczny, foresight gospodarczy, gospodarka cyfrowa i ekonomia behawioralna. Instytut przygotowuje raporty, analizy i rekomendacje dotyczące kluczowych obszarów gospodarki oraz życia społecznego w Polsce.
Kontakt dla mediów:
Sebastian Sajnóg
Analityk – zespół makroekonomii
Email: sebastian.sajnog@pie.net.pl
Twitter: @BastianSajnog
Telefon. 501 837 748