Spadek sprzedaży detalicznej w lutym
24/03/2025
Tempo wzrostu sprzedaży detalicznej w lutym rozczarowuje. Dodatkowo zmiany statystyczne będą obniżać wyniki także w marcu. Poprawę zobaczymy raczej od kwietnia – od strony budżetów domowych kondycja konsumentów jest dobra.
Sprzedaż detaliczna spadła w lutym o 0,5%r/r, dużo poniżej rynkowych prognoz (3,2%). Spowolnienie częściowo związane jest z niekorzystną różnicą dni handlowych – rok 2024 był przestępny, co generuje większą bazę. Niemniej nawet uwzględniając ten aspekt, sam wynik jest dalej rozczarowujący, choć pojawiają się też optymistyczne aspekty. Komentarz GUS wskazuje, że szybko rozwijały się sprzedaż samochodów oraz sprzętu RTV i AGD – to dobry prognostyk na nadchodzące miesiące.
Niemniej na poprawę przyjedzie poczekać przynajmniej dwa miesiące. Spodziewamy się, że marzec przyniesie słabe tempo wzrostu. Wyniki będą umiarkowane z uwagi na inny układ aktywności związany ze świętami Wielkanocnymi m.in spadną wydatki na zakupy spożywcze. Bardzo mocny wzrost zobaczymy dopiero w kwietniu.
Perspektywy dla konsumpcji dalej są optymistyczne. Tempo wzrostu wynagrodzeń powinno przekraczać inflację o około 4 pkt. proc. przez cały 2025 r. Z uwagi na słabszą potrzebę odbudowy oszczędności niż rok temu, tempo wzrostu konsumpcji będzie zbliżone do 3,5%. Taki wynik będzie podobny do pozostałych państw regionu Europy Środkowo-Wschodniej.
***
Polski Instytut Ekonomiczny to publiczny think tank ekonomiczny z historią sięgającą 1928 roku. Jego obszary badawcze to przede wszystkim makroekonomia, klimat i energia, gospodarka światowa, foresight gospodarczy, zrównoważony rozwój, gospodarka cyfrowa i ekonomia behawioralna. Instytut przygotowuje raporty, analizy i rekomendacje dotyczące kluczowych obszarów gospodarki oraz życia społecznego w Polsce.
Kontakt dla mediów:
Jakub Rybacki
Kierownik – zespół makroekonomii
jakub.rybacki@pie.net.pl
@jakubrybacki2
tel. 48 512 275 365