Sprzedaż detaliczna dużo lepiej niż przemysł

23/04/2024

Wyniki sprzedaży detalicznej w marcu były bardzo dobre. Głównym motorem wzrostów jest odbicie gospodarcze oraz skala wzrostu wynagrodzeń. Ożywienie konsumenta przekłada się na wzrost importu dóbr konsumpcyjnych.

Sprzedaż detaliczna wzrosła w marcu o 6,1% r/r. Tym samym konsumpcja w ujęciu r/r poprawia się od trzech miesięcy. Szybko rośnie m. in. sprzedaż samochodów (+13,5%), paliw (+11,2%), żywności (+6,6%) oraz farmaceutyków (+6,4%).

Głównym motorem konsumpcji pozostaje szybki wzrost wynagrodzeń. W marcu były one o 12,0% większe niż przed rokiem. Po skorygowaniu o inflację oznacza to wzrost wartości nabywczej pensji o 9,8% r/r. – najwięcej w historii badania. Szybki wzrost wynagrodzeń daje Polakom przestrzeń zarówno na odbudowę oszczędności, jak i zwiększenie konsumpcji. Tę diagnozę potwierdzają też badania GUS – odsetek konsumentów planujących duże wydatki wzrósł o 13,8 pkt. proc. w ciągu roku, natomiast planujących oszczędności o 15,4 pkt. proc.

Poprawa koniunktury w kraju oznacza także wzrost importu towarów konsumpcyjnych. Już w lutym obserwowaliśmy znaczny wzrost importu odzieży i akcesoriów (+29,4%r/r), zabawek (+24,2%) czy mebli (+12,9%) – te trendy najprawdopodobniej nasilą się w kolejnych kwartałach wraz z dalszym ożywieniem konsumenta. Spodziewamy się, że znaczna poprawa wyników sprzedaży w Polsce utrzyma się co najmniej przez dwa najbliższe lata.

***

Polski Instytut Ekonomiczny to publiczny think tank ekonomiczny z historią sięgającą 1928 roku. Jego obszary badawcze to przede wszystkim makroekonomia, energetyka i klimat, handel zagraniczny, foresight gospodarczy, gospodarka cyfrowa i ekonomia behawioralna. Instytut przygotowuje raporty, analizy i rekomendacje dotyczące kluczowych obszarów gospodarki oraz życia społecznego w Polsce.

Kontakt dla mediów:
Marcin Klucznik
Doradca – zespół makroekonomii
Email: marcin.klucznik@pie.net.pl
X (ex. Twitter): @MarcinKlucznik
tel: 503 457 274