Sprzedaż detaliczna spadła poniżej oczekiwań

22/01/2024

Sprzedaż detaliczna w grudniu zaskoczyła negatywnie. Konsensus prognoz sugerował odbicie – w rzeczywistości sprzedaż spadła. Spodziewamy się odbijania konsumpcji w 2024 roku. Proces ten będzie napędzany przez wzrost wynagrodzeń. Konieczność odbudowy oszczędności oznacza jednak, że poprawa będzie nieco wolniejsza.

Sprzedaż detaliczna spadła w grudniu o 2,3%r/r. Oznacza to pogorszenie względem listopada, kiedy odnotowaliśmy spadek o 0,3%. Wynik jest znacznie słabszy niż zakładał konsensus prognoz (+1,7%). GUS wskazuje na poprawę w motoryzacji (+10,2% r/r) oraz farmaceutykach i kosmetykach (+2,2% r/r).

Spodziewamy się systematycznego odbijania konsumpcji w kolejnych miesiącach wraz ze wzrostem płac realnych. Konieczność odbudowy oszczędności przez gospodarstwa domowe może oznaczać nieco wolniejszą poprawę konsumpcji niż wynikałoby z samego tempa wzrostu wynagrodzeń. Pomimo tego wyniki w 2024 roku powinny być satysfakcjonujące – konsensusy prognoz sugerują poprawę o ok. 3,6%.

Odbicie konsumpcji sugerują także badania koniunktury GUS. Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej poprawił się w styczniu o 23,8 pkt. względem poprzedniego roku. Teoretycznie ta ankieta powinna prognozować wyniki konsumpcji na rok do przodu. W rzeczywistości diagnozuje raczej obecne dynamiki – co sugeruje zauważalny wzrost konsumpcji już w 1 kw. 2024.

Poprawa konsumpcji oznacza także wzrost jej udziału w PKB inwestycji i eksportu. Dane za 3 kwartał 2023 roku wskazują, że konsumpcja gospodarstw domowych stanowiła 57,2% PKB – to więcej niż w dołku pandemii (54,5%), ale wciąż mniej niż w latach 2008-2013 (60-62%). Szczególnie słabe były do tej pory wyniki sprzedaży dóbr trwałych – w 3 kw. spadły do 2,9% PKB, co było najniższym wynikiem w historii badania.

***

Polski Instytut Ekonomiczny to publiczny think tank ekonomiczny z historią sięgającą 1928 roku. Jego obszary badawcze to przede wszystkim makroekonomia, energetyka i klimat, handel zagraniczny, foresight gospodarczy, gospodarka cyfrowa i ekonomia behawioralna. Instytut przygotowuje raporty, analizy i rekomendacje dotyczące kluczowych obszarów gospodarki oraz życia społecznego w Polsce.

 

Kontakt dla mediów:

Marcin Klucznik
Doradca – zespół makroekonomii
Email: marcin.klucznik@pie.net.pl
X / Twitter: @MarcinKlucznik

tel: 503 457 274