Sprzedaż i budownictwo poniżej oczekiwań
21/12/2023
Sprzedaż i budownictwo poniżej oczekiwań. W przyszłych miesiącach spodziewamy się jednak dalszego odbicia konsumpcji. To efekt poprawy sytuacji finansowej gospodarstw domowych. Konsumenci coraz częściej są skłonni dokonywać większych zakupów. Wyniki w budownictwie nieco się osłabiły.
Sprzedaż detaliczna w listopadzie spadła o 0,3% w stosunku do ubiegłego roku – to wynik słabszy od konsensusu prognoz (+1,8%). Dane pozbawione wahań sezonowych sugerują jednak ogólną poprawę sprzedaży dóbr od drugiej połowy bieżącego roku. Komentarz GUS wskazuje, że wyniki handlu są słabsze niż przed rokiem w większości głównych kategorii. Najbardziej spada sprzedaż mebli oraz sprzętu RTV i AGD (-10,1%) oraz prasy i książek (-9,1%). Lepsze wyniki niż przed rokiem obserwujemy w motoryzacji (+11,8%) oraz sprzedaży farmaceutyków i kosmetyków (+4,1%).
Spodziewamy się poprawy konsumpcji w kolejnych kwartałach, głównie z uwagi na wzrost realnych wynagrodzeń. Badania koniunktury GUS wskazują, że konsumenci dostrzegają poprawę sytuacji finansowej. W konsekwencji są coraz bardziej skłonni zarówno do dokonywania większych zakupów i ponownego oszczędzania. To będzie sprzyjać lepszym wynikom w handlu i usługach. Prognozujemy, że w 2024 r. konsumpcja prywatna wzrośnie o 2,8% po tegorocznym spadku o 0,7%.
Produkcja budowlano-montażowa wzrosła w listopadzie o 3,9%r/r – to również wynik poniżej oczekiwań (7,3%). Pozytywny wynik budownictwa to głównie efekt odbicia na rynku mieszkaniowym. Budowa budynków wzrosła o 10,7%. Niższe wzrosty notuje budowa obiektów inżynierii lądowej – produkcja spowolniła z 17,6 do 5,3% r/r. W przyszłym roku wyniki w tej kategorii mogą być słabsze. Spodziewamy się przejściowo niższych inwestycji samorządów w 2024 r. – będzie to związane z przestojem wywołanym zmianą perspektyw budżetowych UE dla środków spójności.
***
Polski Instytut Ekonomiczny to publiczny think tank ekonomiczny z historią sięgającą 1928 roku. Jego obszary badawcze to przede wszystkim makroekonomia, energetyka i klimat, handel zagraniczny, foresight gospodarczy, gospodarka cyfrowa i ekonomia behawioralna. Instytut przygotowuje raporty, analizy i rekomendacje dotyczące kluczowych obszarów gospodarki oraz życia społecznego w Polsce.
Kontakt dla mediów:
Dawid Sułkowski
Analityk – zespół makroekonomii
dawid.sulkowski@pie.net.pl
@Dawid_Sulkowski
tel. 48 885 062 001