Sprzedaż detaliczna: Sprzedaż zaskakuje negatywnie, budownictwo pozytywnie

21/03/2023

Sprzedaż detaliczna spadła drugi miesiąc z rzędu. To efekt spowolnienia gospodarczego oraz odpływu uchodźców z Ukrainy z naszego kraju. Obserwujemy dobrą koniunkturę w budownictwie infrastrukturalnym, słabszą w mieszkaniowym.

Sprzedaż detaliczna spadła w lutym o 5,0%, dużo poniżej prognoz rynkowych. To drugi miesiąc z ujemnym odczytem. GUS wskazuje na największe spadki w segmencie paliw, mebli oraz prasy. Wzrosła sprzedaż odzieży, samochodów oraz farmaceutyków.

Słabsze wyniki to także efekt wyjazdu części uchodźców z naszego kraju. Przez cały poprzedni rok podbijali oni wyniki konsumpcji – przede wszystkim podstawowych produktów takich jak żywność, odzież czy farmaceutyki. Porównanie następuje jednak do okresu, w którym wpływ konsumpcji „uchodźczej” był największy, co zaniża faktyczny wynik – taki stan utrzyma się przez cały obecny rok.

Struktura konsumpcji wskazuje na spowolnienie gospodarcze. Wysoka inflacja nadszarpnęła zdolność nabywczą wielu gospodarstw domowych. W efekcie przez większość poprzedniego roku obserwowaliśmy spadek sprzedaży elektroniki czy samochodów. Niskie wyniki utrzymają się w najbliższych miesiącach – również dane za marzec pokażą ujemną dynamikę.

Produkcja budowlana wzrosła o 6,0%, zauważalnie powyżej prognoz rynkowych (6,0%). Wzrost to przede wszystkim efektem większej aktywności przy budowanie obiektów inżynierii cywilnej (+21,5%). Umiarkowanie solidnie wygląda także segment robót specjalistycznych i wykończeniowych (+4,3%). Jednocześnie obserwujemy słabe wyniki w budowie domów i mieszkań (-2,8%).

W kolejnych miesiącach oczekujemy utrzymania umiarkowanych wyników w budownictwie. Najsłabszą koniunkturę będziemy obserwować w budowie domów. To efekt wysokich stóp procentowych i zamrożenia rynku kredytów hipotecznych – GUS wskazuje, że liczba pozwoleń na nową budowę spadła w styczniu o 32,5% r/r. Wzrost inwestycji publicznych oraz prefinansowanie wydatków z KPO przełożą się jednak na lepsze wyniki w budownictwie infrastrukturalnym.

***

Polski Instytut Ekonomiczny to publiczny think tank ekonomiczny z historią sięgającą 1928 roku. Jego obszary badawcze to przede wszystkim makroekonomia, energetyka i klimat, handel zagraniczny, foresight gospodarczy, gospodarka cyfrowa i ekonomia behawioralna. Instytut przygotowuje raporty, analizy i rekomendacje dotyczące kluczowych obszarów gospodarki oraz życia społecznego w Polsce.

Kontakt dla mediów:
Marcin Klucznik
Starszy Analityk – zespół makroekonomii
Email: marcin.klucznik@pie.net.pl
twitter: @MarcinKlucznik
tel: 503 457 274

For privacy reasons X needs your permission to be loaded.
Wyrażam zgodę