Krzysztof Kutwa, „Rzeczpospolita”: Gdy oczekuje się, że popyt na pracę będzie niski, zachęca to rodziców nieelitarnych do wyboru innych wartości niż elitarni, a to jeszcze bardziej ogranicza mobilność społeczną.
Piotr Arak, „Dziennik Gazeta Prawna”: Co jest najważniejszym celem polityki gospodarczej? Wzrost PKB – tak odpowiedzą niemal wszyscy ekonomiści. Jednak takie podejście ulega zmianie, bo coraz częściej myślimy o innych wskaźnikach i miarach.
Prawie 15 proc. importu Polski stanowią produkty charakteryzujące się wysokim stopniem uzależnienia od dostaw spoza UE.
Wartość polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych wyniosła w 2019 r. 37,5 mld USD, co było 15. wynikiem na świecie. Oznacza to, że Polska odpowiada za 2,1 proc. światowego oraz 5,9 proc. unijnego eksportu w tym obszarze.
Ignacy Święcicki, „Rzeczpospolita”: Stwierdzenie, że e-commerce jest obszarem gospodarki, który dużo zyskał w czasie pandemii jest powszechnie powtarzane. Gdy jednak spojrzy się na dane okazuje się, że trudno jest precyzyjnie określić, jak duża jest to zmiana.
Miesięczny Indeks Koniunktury we wrześniu spadł o 1,3 pkt. i wynosi obecnie 109,6 pkt. To czwarty w tym roku odczyt MIK powyżej poziomu neutralnego.
Z rozwiązań dostępnych w ramach rządowej Tarczy Antykryzysowej skorzystało 86 proc. przedsiębiorców. Za pośrednictwem PFR, BGK, ZUS, MRPiT oraz ARP rozdysponowano łącznie prawie 163 mld zł.
Krystian Łukasik, Ignacy Święcicki, „Dziennik Gazeta Prawna”: Dotychczas to Unia Europejska stała w awangardzie regulacji firm technologicznych. Jednak w ostatnich miesiącach intensywne prace rozpoczęły się w USA, a ich efekty znacząco wpłyną na sytuację największych firm technologicznych.
Łukasz Ambroziak, „Obserwator Gospodarczy”: Czynnikiem, który zadecydował o dobrych wynikach polskiego eksportu w czasie pandemii był większy stopień jego towarowej dywersyfikacji w porównaniu z większością państw UE oraz produkcja licznych dóbr konsumpcyjnych trwałego użytku.
Łukasz Błoński, „Portal Spożywczy”: Dla polskiej gospodarki najważniejsze jest, żeby firmy rozwijały się i rosły. Istotny jest wzrost nakładów na inwestycje i wdrażanie działań optymalizujących ich funkcjonowanie.
Komunikaty prasoweSupport MRWednesday2023-01-01T13:45:39+01:00