Najnowszy raport Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP) kompleksowo pokazuje wpływ koronakryzysu na globalny rynek pracy. W 2020 r liczba przepracowanych godzin pracy spadła na całym świecie o 8,8 proc. r/r. Oznacza to utratę 255 mln pełnoetatowych miejsc pracy – cztery razy więcej niż podczas kryzysu finansowego w 2009 r. Polska ze stratą wynoszącą 3,5 proc. plasuje się na czwartym miejscu w UE, zaraz za Finlandią, Łotwą i Danią.
Ignacy Święcicki, „Onet”: Gwałtowny wstrząs, jakim jest pandemia, prowadzi często do radykalnych postulatów całkowitej reformy systemu społeczno-gospodarczego. Wydaje się, że dla zaradzenia obecnym i przyszłym nierównościom trzeba wykorzystać działania spoza dotychczasowego kanonu polityki gospodarczej.
Miesięczny Indeks Koniunktury (MIK) jest nowym wskaźnikiem badającym nastroje polskich przedsiębiorstw i pierwszym, który pokazuje ich sytuację w 2021 r.
Katarzyna Zybertowicz, „Forbes”: Chociaż życie publiczne organizowane jest na poziomie państwa, to jednak jego znacząca część toczy się w miastach. Im lepiej więc zrozumiemy naturę i skalę wyzwań na poziomie miast, tym sprawniej w walce ze skutkami pandemii poradzi sobie całe państwo.
Tylko 35,4 proc. Polaków akceptuje wykorzystywanie danych o lokalizacji i kontaktach obywateli w celu zminimalizowania rozwoju choroby zakaźnej. Niespełna połowa respondentów (45,2 proc.) byłaby skłonna podzielić się danymi o nawykach zdrowotnych na potrzeby profilaktycznych programów zdrowia publicznego.
Zielony handel to liczony w setkach miliardów euro sektor, który stanie się filarem odbudowy światowej gospodarki po ustaniu globalnej pandemii koronawirusa.
Dane fiskusa pokazują, że polski system podatkowo-składkowy w dysproporcjonalny sposób obciąża najbiedniejszych. Najnowsze badanie Polskiego Instytutu Ekonomicznego pokazuje, że ta anomalia nie podoba się nie tylko ekonomistom, ale także społeczeństwu.
Andrzej Kubisiak, „Business Insider”: W czasie koronakryzysu pokolenie babyboomers lepiej radzi sobie na rynku pracy niż pokolenie Y czy Z. To tylko czasowa zmiana czy długoterminowy trend?
Piotr Arak, „The Brussels Times”: Coraz częściej zadaję sobie pytanie, czy wolałbym żyć w przyszłości, czy w przeszłości? Jak na ekonomistę przystało, chciałbym zobaczyć przyszłość, ale coraz częściej wybrałbym przeszłość, o której wiem więcej.
Choć ponad 60 proc. sprzedaży tekstyliów, odzieży i obuwia w kwietniu 2020 r. realizowano przez internet, a jedna z wiodących polskich platform e-commerce zyskała w ciągu pierwszych 9 miesięcy 2020 roku 11,5 tys. sprzedawców, to już we wrześniu wzrost udziału e-commerce w całkowitej sprzedaży detalicznej w Polsce w porównaniu z lutym wyniósł tylko 1,2 p.p.
Komunikaty prasoweSupport MRWednesday2023-01-01T13:45:39+01:00