Polski Instytut Ekonomiczny

Autorzy

← Powrót do listy autorów

Materiały autora: Katarzyna Dębkowska

MIK: W październiku nastroje przedsiębiorców są najlepsze od początku 2025 r.

Przedsiębiorcy z optymizmem rozpoczęli czwarty kwartał 2025 r. W październiku MIK wzrósł m/m (o 6,1 pkt.) do poziomu 103,2 pkt. Jest to najwyższa tegoroczna wartość indeksu. Jednocześnie po raz pierwszy od pięciu miesięcy wskaźnik ten jest powyżej poziomu neutralnego (100,0), co oznacza przewagę nastrojów pozytywnych nad negatywnymi wśród przedsiębiorców. Obecny MIK jest o 0,3 pkt. wyższy niż najwyższe dotychczasowe tegoroczne wartości odnotowane w lutym i kwietniu (po 102,9 pkt.). Jest też wyższy o 3,6 pkt. niż ubiegłoroczny odczyt październikowy (99,6 pkt.). Uwagę przykuwa komponent nowych zamówień, który rośnie piąty miesiąc z rzędu.
Czytaj więcej →

Polska może skorzystać na przeniesieniu produkcji z Chin

Prawie 15 proc. importu Polski stanowią produkty charakteryzujące się wysokim stopniem uzależnienia od dostaw spoza UE.
Czytaj więcej →

Siedem zagrożeń , z którymi Europa będzie się mierzyć po koronawirusie

Unia Europejska w perspektywie trzech dekad może być jak nigdy wewnętrznie podzielona, opierać na gospodarce-zombie i walczyć z narastającymi konfliktami pokoleniowymi oraz klasowymi. Ponadto będzie sobie coraz gorzej radzić w wyścigu technologicznym z USA i krajami azjatyckimi, a koszty dojścia do neutralności klimatycznej ulegną radykalnemu podniesieniu. Oto wyzwania, z którymi będą musiały się mierzyć kolejne pokolenia po przejściu Unii Europejskiej przez koronakryzys, na które Polski Instytut Ekonomiczny zwraca uwagę w raporcie „Europa 2050. Siedem głównych ryzyk w epoce post-COVID”.
Czytaj więcej →

Polska i kraje CEE napędzają europejską motoryzację

Państwa Europy Środkowo-Wschodniej odpowiadają za blisko 1/5 produkcji pojazdów UE – wynika z raportu Polskiego Instytutu Ekonomicznego „Przemysł motoryzacyjny w krajach Grupy Wyszehradzkiej”. W 2017 roku w Polsce przemysł motoryzacyjny wraz z branżami z nim kooperującymi wygenerował 730 tys. miejsc pracy i płace o wartości 5,39 mld euro. Niemal 1/3 eksportu polskiej branży motoryzacyjnej trafia do Niemiec, które aktualnie doświadczają spowolnienia gospodarczego. Czy wyzwania koniunkturalne u naszych zachodnich sąsiadów i światowe trendy zacisną hamulec ręczny dla szybko rozwijającego się sektora automotive w CEE?
Czytaj więcej →